Biserica din Borzesti – tușe de istorie

Posted: 12th May 2014 by Biserica Borzesti in Biserica din Borzesti

BETLEEMUL lui ȘTEFAN cel MARE și SFÂNT

La Borzești, în județul Bacău, se poate vedea silueta uneia dintre cele mai frumoase ctitorii ale binecredinciosului voievod Ștefan cel Mare și Sfânt, biserica cu hramul  Adormirea Maicii Domnului. Înfruntând vitregiile istoriei, monumental de la zidirea căruia se împlinesc  510 ani, păstrează, pe aceste meleaguri mioritice, mireasma spirituală a marelui voievod, ctitor de țară și de locașuri sfinte. Biserica din Borzești impresionează privitorul prin alura și sobrietatea, zveltețea și eleganța, măreția și frumusețea atribuite de vrednicul ei fondator. Din pisania oricinală, înscrisă în piatră frontispiciul intrării, aflăm că marele voievod a zidit acest lăcaș împreună cu iubitul  său fiu Alexandru, “întru rugă sieși și întru pomenirea răposaților moși și strămoși.”

După tradiție, biserica a fost construită pe rădăcinile legendarului stejar în care ar fi murit, străpuns de săgețile năvălitorilor tătari, Mitruț, prietenul de copilărie al voievodului. Unii cercetători în istorie afirmă că Ștefan cel Mare și Sfânt este născut la Borzești. Nicolae Iorga este mai sceptic față de aceste afirmații, însă episcopal Romanului, Melchisedec Ștefănescu susține că voievodul și-a petrecut frumoșii ani ai copilăriei la Borzești unde avea moși și strămoși. Faptul că marele Ștefan îșî are originea în această regiune a Moldovei este ilustrat și în cele două variante ale unei legende din literature noastră intitulată “Stejarul din Borzești”, culese, una de N. Gane și alta de Ortansa Racoviță.

Piatra de temelie a bisericii s-a pus la 9 iulie 1493, iar zidirea s-a terminat la 12 octombrie 1494. Locașul de închinare este printre puținele ctitorii ale lui Ștefan, nu într-un oraș de mare importanță pentru vremea sa, sau pe un câmp de luptă (cum este cazul bisericii Răzvoieni-Neamț), ci într-o localitate de care el era legat sufletește. În calitatea sa de biserică voievodală, își va menține importanța sa istorică și culturală de la întemeiere până astăzi, fiind menționată în numeroase documente. Din cauza deteriorărilor provocate de cutremure sau incendii devastatoare, biserica a fost reparată de mai multe ori. Cea mai importantă intervenție a avut loc  în secolul al XVIII-lea  când i s-a adăugat un zid-catapeteasmă, care va fi pictat (biserica nu a fost niciodată pictată). Reparații parțiale s-au întreprins între anii 1904-1905, apoi în 1924, 1938-1940, precum și în anul 1952, când biserica a fost redată cultului pentru comunitatea ortodoxă formată în jurul ei. La cutremurul din 4 martie 1977 biserica a suferit avarii însemnate, ceea ce a impus efectuarea unor ample lucrări de consolidare, executate în mai multe etape, până în anul 1992, când biserica a împlinit 500 de ani de la fondare, iar ctitorul ei a fost trecut de Biserica Ortodoxă Română în rândul sfinților. Fără îndoială că Ștefan cel Mare a înzestrat ctitoria sa din Borzești cu odoare sfinte, manuscrise, precum și cu alte obiecte de valoare. Aflăm că în anul 1495 s-a cumpărat un Tetraevanghel, lucrare deosebit de valoroasă, cu titluri de aur, inițiale înflorate și frontispicii cu forme geometrice la începutul Evangheliilor, pe care l-a dăruit bisericii din Borzești. Nu știm cât a costat aceasta în ctitoria ștefaniană, însă astăzi remarcabila operă se află la Mănăstirea Zografu din Muntele Athos. Alte odoare dăruite bisericii de-a lungul vremii se păstrează în muzeul din preajma așezământului voievodal.

  „ Anul acesta biserica-monument istoric împlinește 510 ani de la fondare, iar anul viitor va sărbători tot atâția de la sfințire. Episcopia Romanului a avut inițiativa pictării bisericii, lucrările fiind începute de reputatul pictor prof. Grigore Popescu. Împodobirea cu fresce a bisericii reprezintă un pios omagiu adus marelui voievod, intrat în memoria și conștiința românilor ca simbol al unității de neam, apărător al credinței ortodoxe și ctitor de locașuri sfinte. Borzeștiul reînnoit devine astfel Betleemul lui Ștefan cel Mare și Sfânt, iar Putna, Ierusalimul românesc de unde voievodul veghează de cinci veacuri cum românii îșî structurează identitatea spirituală și națională într-o țară pe care el a pregătit-o nu numai pentru sine, ci pentru urmașii urmașilor săi, în veacul vecilor.”

Dr. Ioachim Băcăuanul Episcop al Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului

 —————————————————————————————

THE BETHLEEM OF STEPHEN

At Borzesti, in Bacau country, the treveler can see the figure of one of the most beautiful foundations of the right-believer Voievode Stephen the Great, the church dedicated to the Assumption of Mother of Christ. Facind the history hostilities, the monument, built as far as 510 years ago, holds, on the lands of mystic beauty, the spiritual scent of the great Voievode, founder of country and of holy monuments. The church from Borzesti makes a deep impression on the viewer by its look and sobriety, its slenderness and elegance, its grandeur and beauty given by its worthy founder. From the original stone carved dedication found above  the entrance frontispiece one can find out that the great voievode built this church together with his beloved son, Alexandru, “as a preyer for himself and for the everlasting memory of the passed relatives and ancestors”. As the legends say, the church was erected on the roots of the legendary oak tree where Mitrut, a childhood friend of the voievode, was killed by the arrows of the Tatar invaders. Some historians say that Stephen the Great and the Holy was born in Borzesti. Nicolae Iorga is more skeptical about such allegations, though Melchisedec Stefanescu, a Bishop of Roman, sustains that the voievode spent his wonderful years as a child in Borzesti, where he had relatives and ancestors.  The fact that the great Stephen haa his roots in this part in Moldavia is depicted in the two different readings of a legend in our literature called “The Oak Tree from Borzesti”, collected one by N. Gane and the other by Ortansa Racovita. The foundation stone of the church was ser on 9 July 1493, and the building was finished  on 12 October 1494. The praying place is one of the few foundations of Stephen, neither in an important town of his age nor on a battle field (like for instance the church of Razboieni-Neamt) but in a place dear to his heart.

As church of a voivode, it preserves its historic and cultural significance since its foundation to this day, being mentioned in several documents. Many times damaged by earthquakes or terrible fires, the church suffered several repairs. The most important intervention took place in the XVIII-th century when an altar wall was added and later painted (the church was never painted). Some partial repairs were made in 1904-1905, then in 1924, 1938-1940 and in 1952 when the church was opened again to gain its religious  meaning for the orthodox community living around it. The terrible earthquake on 4 March 1977 caused important damages to the church, making it necessary to perform a large reinforcement work, in many stages, until 1992, when the church completed  a 500 years period since its foundation, and its founder was appointed by the Romanian Orthodox Church to stand among the saints.

There is no doubt that Stephen the Great endowed his foundation from Borzesti with holy religious objects, manuscripts and other valuable things. We found out that in 1495 he bought a Tetraevanghel (a book of all four gospels), a very precious work, with gilded titles, flourished initial letters and frontispiece in geometrical patterns at the beginning of the Gospels, that he offered to the church from Borzesti. There are no indications about how long the precious book was kept in Stephen’s foundation, yet we know that today, the remarkable work is to be found in Zografu Monastery from Mount Athos. Other holy objects offered to the church along the time are kept in the museum nearby the voivode church.

 

“This year, the church – historic monument celebrates 510 years since foundation, and the next year will be celebrated as many as many years from its religious dedication. The Diocese of Roman had the initiative to paint the church, the work being initiated by the famous painter, prof. Grigore Popescu. The adornment with frescoes of the church represent a devout homage brought to the great voivode, impressed in the memory and consciousness of the Romanians as a symbol of people unity, defender of the orthodox faith and founder of holy places. The renewed Borzesti becomes the Bethleem of Stephen the Great and the Holy, while Putna, the Romanian Jerusaleme where the voivode has been watching for five centuries as the Romanians are structuring their spiritual and national identity in a country that he prepared not only for himself but for the followers of his followers, for ever and ever.”

Dr. Ioachim Bacauanu Bishop of Roman and Bacau Diocese